İNSAN RUHU VE LETAİFLER

LETAİFLER

Değerli kardeşlerim, bu hafta sizlere hiç de yabancı olmadığınız, birçoğumuzun dersinde okuduğu LETAİFLER ( Latife) den bahsedeceğiz İnşallah.

Letaif, İnsan vücuduna yerleştirilmiş manevi ve nurani cevherlere verilen isimdir.

Gizli sırlı ve iç bünyede saklı cevherler olan letaifler, baş gözü ile görünmezler. Ancak gördükleri vazifelerden dolayı varlıkları anlaşılır. Bu cevherler mümin, kâfir her insanda bulunur.

Kamil Mürşitler bu cevherleri, ilim, tecrübe ve müşahede ile tanıyıp, yerlerini ve görevlerini tespit etmişlerdir.

Değerli kardeşlerim, Yüce Rabbimiz cc.hu insanı on asıl şeyden yaratmıştır.

Beşi, mahlûkat âlemi.  Buna halk âlemi denilmektedir.

Beşi, âlemi emir. Buna da Melekût âlemi denilmektedir.

Halk Âleminden olanlar; Toprak, Su, Hava, Ateş Nefis,

Emir Aleminden olanlar; Kalp, Ruh, Sır,Hafi, Ahva dır.

Âlemi emirden olan letaifler,  nurani ve ruhanidir. Âlemi Halktan olan letaifler ise cismani ve zülmanidir.

İnsanı diğer canlılardan ayıran fark, âlemi emirden olan ruhani ve nurani beş letaiftir.

Bunlar yukarda da zikrettiğimiz gibi;  Kalp, Sır, Ruh Ahva ve Hafiye dir. Allahu Teala bu letaiflere kendi rabbani kemalatından, kemaliyet (olgunluk) vermiştir. Bunlar emir âleminden madde âlemine taşındıktan sonra insan bedenine konulurken, nefis onların nurlarını karartmış, kemalat yeteneğini eskitmiştir. İşte nefisle mücadele buradan başlamaktadır.

Allahu Teâlâ’nın letaiflere vermiş olduğu kemalat şu şekildedir.

KALP; Rabbimiz, Kalp için zatı tecelliyi ve huzuru yaratmıştır. Yeri Sol göğsün iki parmak altındadır. İlahi huzur ve tecelliyat mahalidir. Hz. Âdem as’ın emri altındadır. Nuru sarıdır.

RUH; Ruh için zatı sevgi ve cezbeyi yaratmıştır. Yeri sağ göğsün iki parmak altındadır. İlahi Aşk ve muhabbet mahallidir. Hz. Nuh ve Hz İbrahim as.’ın emri altındadır. Nuru kırmızıdır.

SIR; Rabbimiz, Zatı Vahdet-i Cenabı Hakkı cc. Bilmek için yaratılmıştır. Yeri sol göğsün iki parmak üzerindedir. İlahi marifet mahallidir. Hz. Musa’nın emri altındadır. Nuru Beyazdır.

HAFİYE; Rabbimiz, Hafiyenin istiğrakı (kendinden geçme dünyayı unutma) yaratmıştır. Yeri sağ göğsün iki parmak üzerindedir. İlahi tecelli ve nurlar içinde kaybolma mahallidir. Hz İsanın emri altındadır. Nuru siyahtır.

 

AHVA;   Ahva veya İhva da denilebilir. Rabbimiz,  Ahva izmihlal (yok olma görünmez hale gelme ) için yaratılmıştır. Yeri iki göğüs arasındadır. Gizli ilimler ve tecelliler merkezidir. Hz. Muhammed Mustafa sav’ın emri altındadır. Nuru Yeşildir.

Ahva Allah-u Tealanın varlığında dağılmak, yok olmaktır. Yağın sütün içinde dağılıp yok olduğu gibi.

Ahvanın izmihlali ise, dünya hırsına dalmaya ve dünya uğruna kendini yok etme durumuna dönüştü. Yani, insan, Âlemi Emir den gelen bu letaifleri Âlemi Emir’in (Yüce Rabbimizin emirleri) doğrultusunda kullanmasa. Bu sefer letaifler dünya malına hizmet ederler. Dünya içerisinde kaybolup gideriz.

Değerli kardeşlerim, letaifleri kemalata ulaştırma yolunda bir çaba harcanmasa olumsuz neticeler meydana gelir.

TURABİYE; Toprak manasındadır. Toprak elamanın terbiye altına alınmaması; ibadetlere ilgisizlik getirir.

MAİYE; Su manasındadır. Su elemanının terbiye altına alınmaması, iki yüzlülük gibi neticeler meydana getirir. Suyun bulunduğu kabın şeklini ve rengini almasına benzer.

NARİYE; Ateş manasındadır. Ateş elemanını terbiye altına alınmaması, nefsi sevmek, kızmak, çekememezlik hırs ve şehvet (nefsin istediği aşırı sevgi) ateşi gibi neticeleri meydana getirir.

HAVAİYE; Hava Manasına gelir. Hava elemanının, terbiye altına alınmaması, kibir, ucub gibi neticeler meydana getirir. Buda yaratılanlardan kendisini üstün görüp, hakka sırtını dönmeye kadar varır.

NEFSİYE; Nefis manasındadır. Nefis elemanının terbiye altına alınmaması Allah korusun ilahlık iddiası gibi, çok kötü neticeler meydana getirir. Yani iki kaş arasında olup rengi turuncudur.

Nefsin başı iki kaş arasındadır. Vücudu ise kürek kemikleri arasındadır. Ayakları ise çoktur. İnsan vücudundaki letaifleri sarmıştır. Onun için organlarımızla amel yaptığımızda nefis bundan pay alıyor.

Ancak bir Kamil Mürşit gözetiminde amel edilirse, letaifler geçek görevini üstlenir. Kamil Mürşit’in nazarı nefsin gücünü azaltır. Nefsi felç eden tek şey nazardır. (Bakış)

Onun nazarı ve terbiyesi sayesinde, nefsin ayakları başta toplanır. Letaifler nefsin elinden kurtulmaya başlayınca güçlenir. Artık nefsi dinlememeye başlar. Nefis letaiflere tabi olur. Letaifler asıl memleketi olan, emir âlemine yükselirler. Nefiste oları takip eder ve Nefis Allahın Nazarına mazhar olur, sıfatı değişir böylece MUTMAİNNE makamına ulaşır. Artık güzel ve iyi işleri emretmeye başlar.

İşte bu sebeple zikir şarttır. O da bir Kamil Mürşidin terbiyesi altında yapılır. Bir Mürşide teslim olmayan, insan yaptığı işlerde yalnız kalır.

Her şeyin en iyisini Allah cc. Bilir. Allaha emanet olun.

 

 

1 yorum

comments user
ali kemal

Hacı babamızın bu güzel sohbetlerini bize kadar ulaştıran kardeşlerimize sonsuz teşekkürler.
Hacı Babamızın ellerinden öperiz. Allaha emanet olun

Yorum gönder

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.