SALAVAT GETİRMENİN FAZİLETİ
SALAVAT GETİRMEK
Peygamber efendimiz SAV’i sevmenin bir alameti de O’na bolca selatü selam getirmektir.
Peygamberimiz SAV şöyle buyuruyor.
Bana salat ve selam getirildiği vakit dua Allah’a yükselir.
Salat ve selam, esenlik ve dua demektir.
“Ya Rabbi, Muhammed’in (SAV) makamını, şanını, şerefini ve yanındaki itibarını yücelt” demektir.
Allahın Rahmet ve Selamının Onun üzerine olmasını dilemektir.
Ki bu çok önemlidir.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Allah ve melekleri, Peygamber’e çok salevât getirirler. Ey müminler! Siz de ona salevât getirin ve tam bir teslimiyetle selam verin.
[1] Ahzap süresi 56ncı ayet.
1-Allah’ın Peygamberimiz SAV e salat etmesi: “Rahmet”
2-Meleklerin Peygamberimiz SAV e salat etmesi: “İstiğfar”
3-Müminlerin Peygamber efendimiz SAV salat etmesi: “Hayır dua” anlamlarına gelmektedir
Salavat Getirmenin Fıkhi Hükümleri vardır bunlar. Üç’e ayrılır.
Selevat getirmenin, Farz Olduğu durumlar
Selevat getirmenin, Vacip olduğu durumlar
Selevat getirmenin, Müstehap olduğu durumlar. Olmak üzere 3 kısma ayrılır.
1- Selevat getirmenin, Farz olduğu durumlar: Ahzab süresi 56ncı ayetine göre Peygamber Efendimize (SAV) ömürde en az bir defa salat-ü selam getirmek Farz-ı Ayn’dır.
2- Selevat getirmenin, Vacip olduğu durumlar: Bazı âlimler, Peygamberin adı her anıldığında salavat getirilmesi vaciptir derken diğer bazı âlimler ise, bir mecliste Peygamberin adı ne kadar anılırsa anılsın bir defa salavat getirilmesi vaciptir, diğerleri müstehaptır demişlerdir.
Bizim burda izleyecek olduğumuz yol. Resulullah SAV efendimizin ismi her anıldığında Selatü selam getirmek olmalıdır.
3- Selevat getirmenin, Müstehap olduğu durumlar:
Müstahap neydi;
Değerli kardeşlerim.
Yapılması, yapılmamasından daha evla olan fiillerdir. Yani Yüce Rabbimizin hoşuna giden eylemlere müstehap diyoruz. Yapılsa iyi olur. Yapılmasa da bir şey lazım gelmez. Tabiri caizsse kardan zarar ederiz.
Değerli kardeşlerim,
Selatü selam ne zaman okunmalıdır veya hangi durumlarda okunmalıdır.
Diye bir soru sorulsa;
Şöyle cevap verebiliriz.
Bi defa her an, her konumda okunabilir.
Yani Abdestli vaya abdestsiz. Yürürken. Otururken. Yatarken, kalkarken, her halukarda selatü selam getirilebilir.
Hatta özel durumlarda bile okunmasında bir sakınca yoktur.
Cuma günü ve gecesi,
Abdestin başında ve sonunda
Sabah akşam birer tespih selatü selam okumak.
Her hayırlı işten önce ve sonra
Tevbe anında
Sıkıntı anında
Unuttuğumuz bir şeyi hatırlamak istediğimizde, Selatü selam getirmenin faydaları vardır.
Salavat Getirmenin Fazileti hakkında Peygamberimiz SAV in tavsiyeleri nelerdir.
Rasulullah SAV buyurdu ki:
اَلْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ ثُمَّ لَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Gerçek cimri, yanında anıldığım halde bana salavat getirmeyendir.[2]
******
أَوْلَى النَّاسِ بِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلَاةً
“Kıyamet günü bana insanların en yakını, bana en çok salavat okuyandır.”[3]
رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Yanında benim adım anıldığı halde bana salavat getirmeyen kişinin burnu sürtülsün![4]
******
İbn Übey İbn Ka’b, Peygamberimize sordu: “Ey Allah’ın Rasulü! Ben sana çok salavat getiriyorum, buna vaktimin ne kadarını ayırayım?”
Peygamber Efendimiz SAV : “Dilediğin kadarını” cevabını verdi.
İbn Übey: “Dörtte biri nasıl?” dedi.
Peygamber Efendimiz: “Dilediğin kadarını yap, arttırırsan senin için daha hayırlıdır”
İbn Übey: “Üçte biri olsa?”
Peygamber Efendimiz: “Dilediğin kadarını yap, arttırırsan senin için daha hayırlıdır”
İbn Übey: “Yarı olsa?”
Peygamber Efendimiz: “Dilediğin kadarını yap, arttırırsan senin için daha hayırlıdır”
İbn Übey: “Bütün vakitlerimde sana salavat okusam?”
Peygamber Efendimiz: “Bu takdirde yeter günahın mağfiret olunur.” Buyurdu.
Demek ki, bu hadistende anlaşılacağı üzere Peygamberimize ne kadar Selatü selam getirisek azdır. En çoğunu getirmeye gayret etmemiz lazım
Yine Rasulullah SAV buyurdu ki:
مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
“Kim bana bir defa salâtü selâm getirirse, bu sebeple Allah Teâlâ da ona on misli merhamet eder.”[5]
******
مَنْ نَسِيَ الصَّلَاةَ عَلَيَّ خَطِئَ طَرِيقَ الْجَنَّةِ
“Kim bana salavat okumayı unutursa, cennetin yolunu terk etmiş olur.”[6]
مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصَلِّي عَلَيَّ إِلَّا صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ مَا صَلَّى عَلَيَّ فَلْيُقِلَّ الْعَبْدُ مِنْ ذَلِكَ أَوْ لِيُكْثِرْ
Bana salavat okuyan bir müslüman yoktur ki, ona melekler rahmet duası etmemiş olsun. Bu dua bana salavat okunduğu müddetçe devam eder. Öyleyse kul bunu ister az, ister çok yapsın.[7]
Ebu Talha el-Ensari anlatıyor:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَاءَ ذَاتَ يَوْمٍ وَالْبُشْرَى فِي وَجْهِهِ فَقُلْنَا إِنَّا لَنَرَى الْبُشْرَى فِي وَجْهِكَ فَقَالَ
Bir gün Rasulullah SAV yüzünde bir sevinç ifadesi ile yanımıza geldi.
Biz ona; “ Yüzünüzde bir sevinç görüyoruz” dedik. Bunun sebebi nedir Ya Resulullah diye sorduk.
Bize şöyle buyurdu:
إِنَّهُ أَتَانِي الْمَلَكُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يَقُولُ أَمَا يُرْضِيكَ أَنَّهُ لَا يُصَلِّي عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا صَلَّيْتُ عَلَيْهِ عَشْرًا وَلَا يُسَلِّمُ عَلَيْكَ أَحَدٌ إِلَّا سَلَّمْتُ عَلَيْهِ عَشْرًا
Bana bir melek geldi ve şöyle dedi;
“Ey Muhammed! SAV Rabbin şöyle buyuruyor;
Ümmetinden biri sana bir salât getirdiğinde benim onun günahlarının bağışlanması için on defa istiğfâr etmem, o kimsenin sana bir selâm getirmesi halinde de benim ona on selâm vermem seni sevindirmez mi?”[8]
Duaya Başlamadan Önce Salavat Getirmek:
Rasûlullah namazdan sonra Allah’a hamd etmeden, Peygamber’e salâtü selâm getirmeden dua eden bir adamı işitti. Bunun üzerine:
“Bu adam acele etti” buyurdu. Sonra o adamı yanına çağırdı. Ona veya bir başkasına şöyle buyurdu:
إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ، فَلْيَبْدَأْ بِتَمْجِيدِ رَبِّهِ جَلَّ وَعَزَّ، وَالثَّنَاءِ عَلَيْهِ، ثُمَّ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ يَدْعُو بَعْدُ بِمَا شَاءَ
“Biriniz dua edeceği zaman önce Allah Teâlâ’ya hamdü senâ etsin, sonra Peygamber’e salâtü selâm getirsin. Daha sonra da dilediği şekilde dua etsin.”[9]
Salavatlar Peygamberimize Ulaşır
Abdullah b. Mesud şöyle demiştir:
إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَحْسِنُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّ ذَلِكَ يُعْرَضُ عَلَيْهِ
Rasulullah’a SAV salavat okuyunca salavatı güzel yapınız. Zira siz bilemezsiniz belki bu salavatınız Ona arz edilir.[10]
Rasulullah buyurdu ki:
إِنَّ لِلَّهِ مَلَائِكَةً سَيَّاحِينَ فِي الْأَرْضِ يُبَلِّغُونِي مِنْ أُمَّتِي اَلسَّلَامَ
Yeryüzünde Allah’ın seyyah melekleri vardır. Onlar ümmetimin selamını bana ulaştırırlar.[11]
Rasulullah buyurdu ki:
إنَّ مِنْ أَفْضلِ أَيَّامِكُمْ يَوْمَ الْجُمُعةِ ، فَأَكْثِرُوا عَلَيَّ مِنَ الصَّلَاةِ فِيهِ ، فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَيَّ
“Günlerinizin en faziletlisi cuma günüdür. Bu sebeple o gün bana çokça salâtü selâm getiriniz; zira sizin salâtü selâmlarınız bana sunulur” buyurunca, ashâb-ı kirâm:
يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَكَيْفَ تُعْرَضُ صَلَاتُنَا عَلَيْكَ وَقَدْ أَرَمْتَ ؟
– Yâ Resûlallah! Vefat ettiğin ve senden hiçbir eser kalmadığı zaman salâtü selâmlarımız sana nasıl sunulur? Diye sordular.
Bunun üzerine Peygamber aleyhisselâm:
إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَجْسَادَ الْأَنْبِيَاءِ
– “Allah Teâlâ peygamberlerin bedenlerini çürütmeyi toprağa haram kıldı” buyurdu.[12]
******
Rasulullah buyurdu ki:
لَا تَجْعَلُوا قَبْرِي عِيدًا ، وَصَلُّوا عَلَيَّ ، فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ تَبْلُغُنِي حَيْثُ كُنْتُمْ
“Kabrimi bayram yeri haline çevirmeyiniz. Bana salâtü selâm getiriniz. Zira nerede olursanız olun sizin salâtü selâmınız bana ulaşır.”[13]
Salavat Getirme Şekli:
Ebu Mesud el Bedri anlatıyor: Biz Sa’d b. Ubade’nin meclisinde otururken Rasulullah yanımıza geldi.
Kendisine Beşir b. Sa’d “Ey Allah’ın Rasulü! Allah bize sana salat okumamızı emretti. Sana nasıl salat okuyabiliriz?” diye sordu.
Efendimiz şöyle dedi:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اَللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
Salavat Getirmenin Hikmet ve Faydaları:
Salavat getiren Allah’ın rahmetine mazhar olur.
Cennette Peygamberimiz SAV e yakın olur.
Salavat sonuçta salavat getiren kişiye döner.
Ezandan sonra getirilen salavat Peygamberimizin şefaatine vesile olur.
Duaların kabulüne vesile olur.
Kişi Peygamberimize sevgisini ispat etmiş olur.
Küçük günahların affına vesile olur.
Fakirliğin önlenmesine vesile olur.
Sıkıntı ve stresi önler.
Kişi unuttuğunu hatırlar.
Değerli kardeşlerim.
Selatu selam diyip geçmeyin.
Böyle bir fırsatı Yüce Rabbimiz bizlere sunduğu için ona sonsuz şükürler olsun.
Şimdi sizlere, bütün Paygamberlerin Şefaatçı olacağı bir Selevat’ı söylemek istiyorum.
Aslında bunu hepimiz biliyoruz.
Nereden mi?
Tabii ki, Günlük derslerimizden.
BÜTÜN PEYGAMBERLERİN ŞEFAATÇİ OLACAĞI SALAVAT
“Allahümme salli âlâ seyyidinâ Muhammedin ve Âdeme ve Nûhin ve İbrahime ve Musa ve İsa ve mâ beynehüm minen’nebiyyine vel’mürselin. Salevâtüllahi ve selâmühü aleyhim ecmeiyn.”
MANASI:
Allahım !
Hz.Muhammed’e(S.A.V.), Hz.Adem(a.s.), Hz.Nuh(a.s.), Hz.İbrahim(a.s.), Hz.İsa(a.s.) ve bunların arasında (gelip geçmiş bütün) peygamberlere rahmet ihsan eyle.
Bu Selavt Hakkında
Hz.Ayşe validemiz,
Peygamber efendimizden rivayet ettiğine göre;
“Bir kimse, bu Salevât-i Şerife’yi yatmadan önce okursa, o kimseye bütün Peygamberler Şefaat edeceklerdir”, buyurmuştur.
Rasûlullâh Salla’llâhu Aleyhi ve Sellem’in öğrettiği bu salâvatı Hazret-i ÂişeRadı’yallâhu Anha naklediyor:
*“Her kim gece uyumadan evvel bu salâvatı okursa, yeryüzüne gelmiş geçmiş ne kadar Nebi ve Rasûl varsa, hepsi de ona ahirette şefâatçi olurlar .”
Diye buyuruyor.
Değerli kardeşlerim.
Allaha Hamdolsun ki, Tasavvuf yolunda olan bizlerin derslerinde bu güzellikler mevcut.
Değerli kardeşlerim; Son olarak,
Bize düşen fayda ve hikmetlerinden dolayı değil de, sadece Rasulullah SAV’e sevgimizi izhar etmek için salavat getirmektir.
Bu sohbeti Vaiz Mehmet Ergün Hoca Efendi ve Mahmut Hoca Efendi ve Enveriyye. Org sitesinden, alıntı yaptık. Ayrıca Hacı Babamızın tavsiyelerinden yola çıkarak derledik.
Rabbim Yar ve Yardımcımız olsun.
Derleyen, Cemal Yıldız. 29.01.2021
[1] Ahzab, 33/56.
[2] İbn Hanbel.
[3] Tirmizi.
[4] Tirmizi, İbn Hanbel.
[5] Müslim.
[6] İbn Mace.
[7] İbn Mace.
[8] Müstedrek.
[9] Ebu Davud.
[10] İbn Mace.
[11] Nesai.
[12] Ebu Davud.
[13] Ebu Davud.
Yorum gönder